Cerebrovascular disease course proposal on the Moodle platform
DOI:
https://doi.org/10.62486/ijn2025250Keywords:
Course, Cerebrovascular Disease, Moodle PlatformAbstract
Introduction: cerebrovascular disease is one of the leading causes of death and disability worldwide. The development of a course on this pathology contributes to increasing knowledge for making this challenging diagnosis.
Objective: make a course proposal on the Moodle platform on diagnosis and management of cerebrovascular disease.
Methods: A qualitative pedagogical research was carried out. The observation of the educational teaching process was carried out in the use of new information and communication technologies. The following theoretical methods were used: systematization, the historical-logical method and documentary analysis.
Results: a proposal for a Virtual Course on the Moodle Platform on the diagnosis and management of Cerebrovascular Disease, featuring 5 instructional units, each with different resources and activities designed to meet the stated objectives.
Conclusions: this learning model allows healthcare professionals to update their knowledge flexibly and represents a fundamental contribution to continuing medical education.
References
Vicente Peña E. Medicina interna. Diagnóstico y tratamiento. [Internet]. 3ra ed. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2023. http://www.bvscuba.sld.cu/libro/medicina-interna-diagnostico-y-tratamiento-3ra-ed Botero Botero LM, Pérez Perez JM, Duque Vasquez DA, Quintero Reyes CA. Factores de riesgo para enfermedad cerebrovascular en el adulto mayor. Rev Cubana Med Gen Integr. 2021; 37(3). https://share.google/0LJ36f0Gul9xaHOPt Cánovas Mirett MF, Espinosa M L, Piedrabuena R. Reconociendo el accidente cerebrovascular. Rev. Methodo 2024; 9(4): 15-20. https://doi.org/10.22529/me.2024.9(4)03. Rojas Rodríguez Y. La formación continua y la superación profesional del licenciado en enfermería. Retos y desafíos. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas. 2022; 5(3): 193-199. https://www.redalyc.org/pdf/7217/721778120023.pdf Vera Carrasco O. Educación médica continua. Rev Cuadernos. 2021; 62(2). https://share.google/pHBWQTYK29fZoKIic Delgado Bailón JE, Vélez Loor JM. La plataforma MOODLE: caracterización, aplicaciones y beneficios para las competencias docentes. Revista Cognosis. 2021; 6(4): 11-36. https://doi.org/10.33936/cognosis.v6i4.3046 Viteri Rade LY, Valverde Alcívar M, Torres Gangotena MW. La plataforma Moodle como ambiente de aprendizaje de estudiantes universitarios. Rev Publicando. 2021; 8(31): 61-70. https://doi.org/10.51528/rp.vol8.id2234
Vicente Peña E. Medicina interna. Diagnóstico y tratamiento. [Internet]. 3ra ed. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2023. http://www.bvscuba.sld.cu/libro/medicina-interna-diagnostico-y-tratamiento-3ra-ed Botero Botero LM, Pérez Perez JM, Duque Vasquez DA, Quintero Reyes CA. Factores de riesgo para enfermedad cerebrovascular en el adulto mayor. Rev Cubana Med Gen Integr. 2021; 37(3). https://share.google/0LJ36f0Gul9xaHOPt Cánovas Mirett MF, Espinosa M L, Piedrabuena R. Reconociendo el accidente cerebrovascular. Rev. Methodo 2024; 9(4): 15-20. https://doi.org/10.22529/me.2024.9(4)03. Rojas Rodríguez Y. La formación continua y la superación profesional del licenciado en enfermería. Retos y desafíos. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas. 2022; 5(3): 193-199. https://www.redalyc.org/pdf/7217/721778120023.pdf Vera Carrasco O. Educación médica continua. Rev Cuadernos. 2021; 62(2). https://share.google/pHBWQTYK29fZoKIic Delgado Bailón JE, Vélez Loor JM. La plataforma MOODLE: caracterización, aplicaciones y beneficios para las competencias docentes. Revista Cognosis. 2021; 6(4): 11-36. https://doi.org/10.33936/cognosis.v6i4.3046 Viteri Rade LY, Valverde Alcívar M, Torres Gangotena MW. La plataforma Moodle como ambiente de aprendizaje de estudiantes universitarios. Rev Publicando. 2021; 8(31): 61-70. https://doi.org/10.51528/rp.vol8.id2234
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Amanda López Reyes, Luis Daniel Guzmán Camps, Sara Patricia Aguilar Ocampo (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.